Hoe bereik je jouw ideale klant

reclamebureau

Hoe bereik je jouw ideale klant

stijlJe bent nu al een tijdje bezig met je eigen bedrijf en je wil je bedrijf zichtbaar maken voor je doelgroep. Je kiest ervoor om een mooie flyer te laten ontwerpen door een reclamebureau en deze te laten verspreiden.

 

Maar voordat je hiermee begint… is dit wel de juiste keuze? Misschien is die flyer toch iets te voor de hand liggend en mis je net jouw doelgroep. Dat zou zonde zijn van je tijd, geld en energie.

 

Voordat je in middelen gaat denken, willen we je graag als tip mee geven om eerst aan de volgende punten te denken:

 

1.     Hoe communiceer jij naar je klanten?

Welk middel het beste werkt voor jouw bedrijf hangt af van de manier waarop jij communiceert met je klanten. Doe je dit op een alledaagse ongedwongen manier (dan kun je denken aan social media) of toch meer met een zakelijke toon (een formele brief of brochure)? Waardeert jouw klant het om aangesproken te worden met u of toch liever met je of jij?

 

2.     Wat is precies jouw doelgroep?

Om zoveel mogelijk uit jouw communicatiemiddel te halen, kun je dus het beste als eerst jouw ideale doelgroep in kaart brengen. Nadat je dit gedaan hebt heb je een goed beeld van jouw ideale klant en kun je kijken op welke manier je die het beste kunt benaderen. Vind je het lastig om jouw ideale doelgroep in beeld te krijgen? Kijk dan eens naar onze creatieve fundatie Dit zal je zeker helpen!

 

3.     Wat past het beste bij jouw doelgroep en hoe ga je deze benaderen?

Na het in beeld brengen van je doelgroep kun je gericht kijken wat bij jouw doelgroep past. Ga je jouw boodschap digitaal overbrengen, kies je voor een standaard uiting zoals bijvoorbeeld een flyer of ga je op zoek naar iets waarmee je je kunt onderscheiden van de rest? En als je kijkt naar de boodschap die je over wilt brengen, welke vorm past hier dan het beste bij? De ene doelgroep zul je op de ene manier aan moeten spreken, terwijl je een andere doelgroep het beste weer compleet anders kunt benaderen. Een oma van 80 gebruikt bijvoorbeeld andere communicatie uitingen dan een tiener van 18. Ga op onderzoek uit waar jouw doelgroep zich bevindt en met welke communicatie uitingen je hem/haar het beste kunt bereiken.

 

4.     Wat wil je vertellen/welke boodschap wil je overbrengen?

Wat wil je aan je klanten vertellen en welke vorm sluit hier het beste op aan? Heb je een actie die je onder de aandacht wilt brengen, wil je vertellen wat je diensten zijn, is het een leuk weetje binnen jouw vakgebied, een formele tekst of uitbreiding in je team?

 

5.     Welke communicatiemiddelen zijn er nu eigenlijk? 

Hieronder vind je er een aantal.

Drukwerk: flyer, poster, visitekaartje, magazine, brochure, kranten, brief, banner, stempel, waaier, boek

Digitaal: mailing, e-zine, e-mail, Instagram, Facebook, linkedIn

 

6.     Schakel hulp in

Kom je er niet helemaal uit en vind je het lastig om te kijken wat het beste bij jouw bedrijf en doelgroep past? Dan kun je er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om een reclamebureau om hulp te vragen. Ze brainstormen graag met je mee. Tijdens brainstormsessies ontstaan er altijd de meest creatieve ideeën en het kan erg inspirerend zijn.

Typisch gevalletje 1 + 1 = 3. Samen werken jullie naar wat moois toe! 

 

7.     Last but not least

Naast het uitdenken van alle bovenstaande punten, speelt je budget misschien ook een rol. Neem dit ook mee in je onderzoek en vergeet niet te denken aan praktische zaken. Als je kiest voor drukwerk, wie gaat dit bezorgen? Besteed je dit uit? Ga je voor digitaal, hoe kom je dan aan de juiste mailadressen (denk hierbij ook na over de privacy wet – AVG – mag je zomaar iedereen mailen?)?

 

Een laatste tip; wees origineel! 

Een originele uiting blijft veel langer hangen bij jouw klanten, waardoor ze eerder aan je zullen denken als ze iets nodig hebben 🙂

 

En vergeet niet: Er is geen vaste regel welk middel het beste werkt. En kijk niet te veel naar de bedrijven om je heen. Doe wat goed voelt voor jou en gebrui de communicatie middelen die het beste bij jouw en je bedrijf passen.

 

Good luck! 🙂