The most wonderful time of the year, ook voor reclameland.

blank

The most wonderful time of the year, ook voor reclameland.

Het is koud buiten, lichtjes versieren de straten, de geur van glühwein gemengd met chocomelk is overal te ruiken, er belanden stapels folders met de lekkerste recepten en de mooiste cadeaus op de deurmat en we weten allemaal wat dat betekent: kerst komt eraan!

Kerst is ook voor de reclamewereld een mooie tijd in het jaar. We zien commercials op tv en durven vervolgens de stap te zetten om een eenzame buurman uit te nodigen voor kerstavond, we zien mooie ingepakte cadeaus onder een met goud versierde kerstboom en denken; dat wil ik ook! Maar waarom zijn we rond de kerst eigenlijk zo gevoelig voor reclame?

Kerst is misschien wel de meest emotionele tijd van het jaar, de tijd van saamhorigheid, van nostalgie en natuurlijk dé tijd om je naasten nog meer lief te hebben dan dat je normaal al doet. Hier spelen reclames maar al te graag op in, want emotie stuurt ons gedrag. Consumenten denken vaak dat keuzes worden gemaakt door ergens heel goed en doordacht over na te denken, maar in bijna alle gevallen hebben we vanuit ons gevoel al besloten om iets te kopen of iets te doen. Zonder dat we het door hebben zijn we er een kei in om dit vervolgens goed te praten voor onszelf. En zo sturen onze emoties ons gedrag zonder dat we daar bewust mee bezig zijn. Je kunt je wel voorstellen dat dit dubbel zo versterkend werkt bij het zien van een emotionele kerst-commercial in combinatie met de kerst als saamhorige tijd.

Dus, de kerst is een prachtige tijd waarin alles draait om samen zijn. Daarom zet reclame rondom de kerst vaak tot aan iets goeds doen voor een ander, want dat geeft ook onszelf een goed gevoel. Of in sommige gevallen gewoon een heel leuk kerstcadeau onder de boom, ook daar worden we blij van!

blank