Welke vorm past bij mijn bedrijf?

vorm

Welke vorm past bij mijn bedrijf?

Vormgebruik in ontwerp

 

Als een ontwerper start met het ontwerpen van jouw logo, dan houdt hij rekening met verschillende aspecten. Zo houdt hij onder anderen rekening met kleurgebruik, typografie en vorm. Vormen zijn er, net als bij kleuren, in heel veel verschillende varianten. Naast kleuren maken ook vormen een emotionele connectie met ons geheugen. Denk maar eens aan het logo van MC Donalds. Zelfs al zie je een klein gedeelte van het logo, je weet gelijk dat het om de MC Donalds gaat. Dit weet je zonder dat je de hele vorm of het tekstuele gedeelte van het logo gezien hebt. Dit geeft weer hoe belangrijk het is dat je goed nadenkt over de vormen die je laat verwerken in je logo.

Een vorm kan op iedereen een andere invloed hebben. Toch kun je een aantal gevoelens koppelen aan bepaalde vormen. Er zijn vormen die een vriendelijke of juist strenge uitstraling hebben. Afhankelijk van wat je zoekt en jou aanspreekt zul je zelf gaan ontdekken welke vorm het beste bij jou en je bedrijf past.

Welke vorm is voor jouw bedrijf de beste keuze?

Afhankelijk van wat je uit wilt stralen met je logo en bedrijf kun je vooraf bewust de keuze maken om met een bepaalde vorm te gaan werken. Op deze manier richt je je gelijk tot je doelgroep en straal je door middel van beeldvorming al een bepaalde boodschap uit. Je kunt zo de eerste waarden van jouw bedrijf al overbrengen op je klant.

Vormen + gevoel:

Symmetrisch / geometrisch: organisatie en stabiliteit
Organisch: plezier, comfort, interesse en spontaniteit
Cirkels: gemeenschap, vriendschap, liefde, en bescherming
Bogen: vrouwelijk, beweging, blijdschap, ritme en plezier
Spiralen: creativiteit, groei en evolutie
Rechthoeken: vertrouwen, orde, vrede, eenheid en stevigheid
Driehoek: macht, wetenschap, recht, mannelijk, sterk, energie
Verticale lijnen: mannelijk, sterk, moed en macht
Horizontale lijnen: gemeenschap, rust en kalmte

 

Welke vorm past bij jouw bedrijf? Ga er eens rustig voor zitten om hier achter te komen.