Om de effectiviteit van je e-mailmarketingcampagne te meten, kun je een aantal parameters raadplegen. Eén van die parameters is de open-ratio, die we ook wel het openingspercentage noemen. Dit kengetal geeft aan hoeveel procent van je ontvangers je e-mailnieuwsbrief heeft geopend. Maar een nieuwe ontwikkeling van Apple zet de open-ratio als parameter onder druk. Hoe dat zit en wat je eraan kunt doen? Dat lees je in deze blog.
Waarom is de open-ratio zo belangrijk?
De open-ratio is een belangrijk kengetal dat veel zegt over het succes van jouw e-mailcampagne. Een hoge open-ratio duidt op een mailing die interessant is geweest om te openen, terwijl een lage open-ratio aangeeft dat er werk aan de winkel is. Met behulp van A/B-testen kun je allerlei variabelen testen om tot een zo effectief mogelijke e-mailcampagne te komen. Denk bijvoorbeeld aan criteria als:
- De dag en het tijdstip waarop je jouw e-mailnieuwsbrief verstuurt
- De onderwerpregel die je boven je e-mailnieuwsbrief zet
- De tone of voice van de teksten in je e-mailnieuwsbrief
- De kwaliteit van je adressenbestand, die tot uiting komt in de bounceratio:
- Hard bounces zijn mailings die niet kunnen worden bezorgd doordat het mailadres foutief is ingevoerd
- Soft bounces zijn mailings die wel worden bezorgd, maar stuiten op een auto-reply of out-of-office-melding
Open-ratio vs. unique open-ratio
Het openingspercentage is er in twee soorten. De ‘gewone’ open-ratio registreert alle momenten waarop je e-mail door de ontvanger is geopend. Ook wanneer een ontvanger je e-mailcampagne meerdere malen opent, wordt dit geregistreerd. Daarnaast is er de unique open-ratio. Deze onderscheidt alleen de gebruikers en registreert hoeveel unieke gebruikers je e-mail hebben geopend, ongeacht hoe vaak.
Hoe Apple het openingspercentage onbetrouwbaar maakt
Apple geeft vol gas als het om privacy gaat. Daarin gaat het merk uit Silicon Valley zelfs zo ver dat het haar gebruikers in staat stelt om hun eigen privacy-instellingen te configureren. Eén van de parameters die zij kunnen uitschakelen, is de open-ratio die normaal gesproken aan verzenders doorgeeft of hun e-mail is geopend. Daardoor staat het openingspercentage als parameter onder druk, omdat het kengetal door deze ontwikkeling van Apple kan afwijken van de realiteit.
Hoe nu verder?
Als gevolg hiervan moeten ondernemers op zoek gaan naar andere manieren om de effectiviteit van hun e-mailmarketing te monitoren. Bij Omzetgroeier denken we daarin graag met je mee. Twee mogelijkheden om alsnog te meten hoe effectief je e-mailcampagne is geweest, zijn bijvoorbeeld:
- Feedback vragen aan je ontvangers. Stuur bijvoorbeeld aan op interactie door in je mailing te vragen hoe relevant je mailing voor de bezoeker was.
- Doorkliks meten via Google Analytics. Zo kun je met unieke URL’s op een creatieve manier alsnog meten hoe vaak er vanuit je e-mailnieuwsbrief is doorgeklikt naar je website.
Hulp nodig bij het meten van de effectiviteit?
Kun je best wat hulp gebruiken bij het betrouwbaar meten van de effectiviteit van je e-mailmarketing? Neem gerust contact met ons op; bij Omzetgroeier helpen we je graag!