Conversie. Voor velen een even belangrijk als vaag begrip. Want een hoge conversie willen we allemaal wel, maar wat ís conversie nou eigenlijk precies?
De officiële definitie van conversie
Eenvoudig gezegd spreek je van een conversie als een bezoeker een bepaald doel voltooit. Dat kan zowel een bezoeker van je fysieke winkel zijn als een bezoeker van je website of je social media.
Offline vs. Online conversie
In een fysieke winkel converteert een bezoeker vrijwel altijd bij een productaankoop. Ook online is de aanschaf van je product één van de belangrijkste conversies. Daarnaast zijn er echter ook nog andere acties waarmee bezoekers kunnen converteren. Wil je bijvoorbeeld dat je bezoekers zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief? Of dat ze jouw brochure aanvragen? Dat ze je volgen via social media? Of dat ze via je website een afspraak met je inplannen? Iedere keer dat iemand zo’n gewenste actie uitvoert, is er sprake van een conversiemoment.
Waarom is conversie zo belangrijk?
Het bijhouden van je conversie is belangrijk; meten is weten! Conversies kun je zowel absoluut (in aantallen) als relatief (in percentages) meten. Met name het relatieve aantal conversies – ook wel bekend als het conversiepercentage – is een hele belangrijke statistiek. Het conversiepercentage vertelt je hoeveel procent van je bezoekers een bepaalde actie heeft uitgevoerd (en dus heeft geconverteerd). Want vergeet niet: veel bezoekers is leuk, maar als ze allemaal onverrichter zake vertrekken, schiet je daar weinig mee op. Veel interessanter wordt het als je bezoekers ook daadwerkelijk tot actie overgaan…
Wil jij werken aan een hoger conversiepercentage?
Voor veel bedrijven is het conversiepercentage een belangrijkeKPI. Voor jou misschien ook wel! Wil je graag je percentage converterende bezoekers verbeteren? Bij Omzetgroeier denken we graag met je mee, ook als het gaat omconversie-optimalisatie. Neem gerustcontact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. We helpen je graag om meer resultaat uit jouw website te halen!