Een goede bedrijfsnaam bedenken is één van de belangrijkste keuzes als je een bedrijf opzet. Dat geldt ook voor een merknaam bij een nieuw merk. Een naam kies je immers voor een lange termijn en verandert dus niet zo snel. Daarom wil je gelijk de juiste naam kiezen. In deze blog delen wij een aantal tips voor het bedenken van een pakkende, unieke en herkenbare merk- of bedrijfsnaam. Ook vertellen we je hoe we zoiets bij Rebelation aanpakken.
Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam?
Allereerst moet een merk- of bedrijfsnaam passen bij de identiteit van je merk of bedrijf. De naam moet de juiste associatie opwekken. Om dit te bereiken, gaan we tijdens de Creatieve Fundatie op zoek naar de kern van jouw bedrijf of merk. Tijdens dit positioneringsvraagstuk formuleren we onder andere de kernwaarden van jouw bedrijf of merk. Ook beschrijven we je missie, visie en specifieke doelgroep.
Van positionering tot goede bedrijfsnaam
Vanuit de positionering gaan we samen het creatieve proces aan. Behalve passend bij je identiteit moet je bedrijfsnaam namelijk ook onderscheidend, vernieuwend en herkenbaar zijn. Dat vraagt om een creatieve manier van denken. Daarom brainstormen we, leggen we verbinding tussen diverse woorden, stellen we waarom-vragen, maken we variaties in spelling en sparren we net zo lang tot alle mogelijke namen op tafel liggen.
Testen, selecteren en schrappen
Daarna is het tijd om te testen en tegelijk ook te schrappen. Een goede bedrijfsnaam moet immers ook aan een aantal criteria voldoen. Is de naam bijvoorbeeld makkelijk uit te spreken? Rolt het lekker over de tong, of juist niet? Heeft de naam een harde of zachte klank? Wekt dit de juiste associatie op? Stuk voor stuk vragen die je helpen bij het maken van de juiste selectie.
Een goede bedrijfsnaam voor het juiste gevoel
Als laatste beoordeel je of de potentiële merk- of bedrijfsnamen op één lijn liggen met je doelgroep. Eerste indrukken wekken namelijk onbewust een bepaald gevoel op bij je doelgroep en zijn daarom erg belangrijk. Raakt jouw merk- of bedrijfsnaam het juiste gevoel? Dan schept dit verbinding of vertrouwen en dat is natuurlijk het doel van een goede bedrijfsnaam. Laat de naam daarom even op je inwerken. Bij voorkeur niet alleen op jezelf, maar ook bij mensen uit je omgeving. Zo krijgt de naam steeds meer lading.
Tips voor een goede bedrijfsnaam
Heb je uiteindelijk de meest geschikte naam gevonden? Dan is het goed om nog even rekening te houden met een aantal handige tips:
- Controleer via het Handelsregister of de naam nog beschikbaar is
- Check je bedrijfsnaam op speciale tekens: alleen de %, de @, de + en de - zijn toegestaan
- Test of je naam ook goed is uit te spreken in buitenlandse talen en of ‘ie geen vreemde betekenissen heeft
Van bedrijfsnaam tot logo
Met deze input heb je alle handreikingen om dé perfecte merk- of bedrijfsnaam te bedenken. Is jouw naam vastgelegd? Dan komt de volgende stap om de hoek kijken: het logo. Evenals een goede bedrijfsnaam sluit een goed logo volledig aan bij de identiteit van jouw merk of bedrijf. Met een sterk vormgegeven logo komt jouw merk of bedrijf écht tot leven!
Groenlicht, één van onze referenties
Eén van onze referenties voor wie we een goede bedrijfsnaam bedachten, is Groenlicht. Na de Creatieve Fundatie bedachten we ‘Groenlicht, door mens industrie’ aan de hand van een uitgewerkte communicatiestrategie. Het schrijven van de strategie en bedenken van de bedrijfsnaam deden we in samenwerking met Onwijs by Nico de Jong.
De combinatie van christelijke normen en waarden, het licht vinden, doorgaan en het herkenbare groene sein uit de industrie creëerde deze pakkende naam. We maakten de vertaalslag naar een merkverhaal, logo en huisstijl. Daardoor is Groenlicht meer geworden dan alleen een naam; een merk!