Met kernwaarden geef je als onderneming aan waarom je doet wat je doet, maar ook hoe je dingen doet. Daarnaast geven ze houvast, zowel aan werkgever als werknemer. Ze vormen immers een basis waarop je als bedrijf of organisatie strategische beslissingen neemt. Daarom is het bepalen van kernwaarden één van de eerste onderdelen uit onze Creatieve Fundatie. Hiermee geef je namelijk richting aan je bedrijf, maar ook duidelijkheid aan je doelgroep. Wie ben je en waar sta je voor? Wat hebben ze aan je? Wat mogen ze van je verwachten?
De kracht van kernwaarden
Het is de basis van een positionering. Welke richting wil je op met je bedrijf? Wat moet jouw onderneming uitstralen? Wat is jouw motivatie? Kernwaarden gaan over de bedrijfscultuur, de mentaliteit van een organisatie, maar ook over drijfveren en innerlijke waarden van je personeel. Door deze goed te formuleren, kun je binnen je onderneming gemakkelijker belangrijke beslissingen maken. Kernwaarden kunnen bijvoorbeeld zijn: doelgericht, duurzaam, gepassioneerd, eerlijk of daadkrachtig.
Hoe kernwaarden je personeel vooruithelpen
Ook als je een klein bedrijf hebt, zijn kernwaarden belangrijk voor je personeelsbeleid. Ze vormen immers de identiteit van je bedrijf. Je geeft je werknemers niet alleen houvast, maar ook het gevoel dat ze echt ergens aan bijdragen. Dat motiveert. Door de kernwaarden duidelijk met je werknemers te communiceren, vorm je het gedrag van je medewerkers. Medewerkers willen zich onbewust graag aan deze waarden kunnen meten.
Tip: maak je kernwaarden zichtbaar voor je personeel. Schrijf ze bijvoorbeeld op de muur. Zo enthousiasmeer je jouw medewerkers om deze waarden uit te dragen in alles wat ze doen. Dat leidt niet alleen tot een sterkere merkidentiteit, maar ook tot een krachtige boodschap naar je klant toe.
Hoe bepaal je ze?
Ieder persoon en elk bedrijf heeft kernwaarden. Mogelijk heb je daar echter nog nooit bewust bij stilgestaan. Daarom stellen wij jou de juiste vragen om tot de kern van jouw bedrijf te komen en je kernwaarden inzichtelijk te maken. Maar met het vaststellen ervan ben je er nog niet. Je moet ze namelijk ook toepassen. In je marketing, communicatie en de werving van nieuwe medewerkers bijvoorbeeld. Door die vertaalslag versterk je jouw boodschap en vertel je een krachtig en overtuigend merkverhaal.
Meer dan woorden
Kernwaarden zijn meer dan woorden. Ze hebben vaak een rijke betekenis en vertellen een verhaal. Een verhaal vol herinneringen, ervaringen of dromen. Een verhaal dat het waard is om te delen. Daarom vertellen wij je heel graag meer over de communicatiestrategie, waarbij wij een pakkend en inspirerend merkverhaal voor je schrijven. Hierin vertalen we jouw waarden (positionering) naar concrete communicatie-uitingen. Zo verweven we jouw identiteit in je merkverhaal, waardoor je boodschap maximaal effect creëert.
Lees meer over onze Creatieve Fundatie of over de communicatiestrategie.