09 juni 2022

Online marketing woordenboek

De online marketing wereld heeft er nog wel eens een handje van om allerlei ingewikkelde vaktermen te gebruiken. Gelukkig weten wij als marketeers wel waar het over gaat, maar kunnen wij ons voorstellen dat jij er soms dol van wordt. Daarom hierbij het online marketing woordenboek! Zo maken we ingewikkelde taal begrijpelijk voor iedereen met #vakdieterm.

Maximum Exposure

Maximaal bereik behalen bij jouw doelgroep.

UX design

UX staat voor user experience. Een duur woord om je te vertellen dat de gebruikerservaring erg belangrijk is in het ontwerp van een website. Een UX designer houdt zich voornamelijk bezig met het technische gedeelte van een website.

UI design

UI staat voor user interface, waarbij een UI designer zich bezig houdt met het grafisch ontwerp van een website. De emotionele kant. Waar wij trouwens maar al te graag mee bezig zijn. ;)

Customer journey

De reis die jouw klant aflegt. Van lead tot aanschaf product of dienst. Welke stappen onderneemt jouw klant, wat komt daar allemaal bij kijken en welke mensen komt hij onderweg tegen?

Channel optimization

Met bepaalde tactieken worden marketingkanalen zoals Google Ads of Pinterest geoptimaliseerd voor betere prestaties voor je bedrijf..

CPM

Deze afkorting staat voor 'cost per 1000 impressions', wat inhoudt 'kosten per duizend vertoningen'. Bij online adverteren wordt deze vakterm gebruikt om een bedrag vast te stellen per duizend advertentievertoningen.

Longtails

Langere zinnen of zoektermen die je doelgroep intikt in de zoekmachine. Die zijn vaak kansrijker voor je bedrijf omdat ze meer relevant zijn en minder concurrerend zijn dan algeneme zoektermen.

Whitepapers

Dit zijn documenten met wervende informatie over een specifiek onderwerp. Vaak bevat de whitepaper een uitgewerkte praktijksituatie van een klant die jouw producten of diensten heeft gebruikt en ze aanbeveelt aan de lezer. Men download een whitepaper, raakt geïnteresseerd, wil meer weten en maakt zo makkelijker de keuze om een product of dienst aan te schaffen.

Prospect

Een potentiële klant.

ROAS

Deze afkorting staat voor 'Return on Ad Spend' en maakt het inzichtelijk wat jij voor iedere euro advertentiebudget terugkrijgt in omzet. Voorbeeld: Een ROAS van 4 betekent dat je tegen 1.000 euro mediabudget 4.000 euro omzet genereert met je online campagnes.

Remarketing

Met remarketing (of retargeting) laat je advertenties zien aan mensen die je website of app al een keer bezocht hebben.

CPA

De kosten per acquisitie (CPA) vertelt je wat de kosten zijn van een klant die een specifieke actie voltooit. Zoals een ingevuld formulier of een aankoop.

Hey mensenmens