Als we het hebben over merkidentiteit, hebben we het over positionering. Positionering is meer dan je merknaam, logo of het product / de dienst die je aanbiedt. Het gaat namelijk om de kern van je organisatie. Waar sta je voor? Wat is je onderscheidend vermogen? Waarom bestaat jouw bedrijf? Wat is je missie? En je visie? Simpel gezegd is het de persoonlijkheid van jouw organisatie.
Waarom positionering?
Waarom is het zo belangrijk om de positionering van jouw organisatie vast te stellen? Allereerst om de juiste doelgroep aan te spreken en om te zorgen dat je een doelgerichte koers blijft varen. Maar ook om altijd een stevige basis te hebben om daadkrachtig te communiceren. Wij zien positionering als kapstok. Vervolgens is de communicatiestrategie de haak aan deze kapstok waaraan we diverse communicatie-uitingen, middelen en ideeën kunnen ophangen. Als je het ons vraagt, is positionering dus een absolute noodzaak!
En wanneer?
Niet alleen wanneer je een nieuw bedrijf of merk start, is het belangrijk om over positionering na te denken. De wereld om ons heen verandert namelijk continu. Doelen verwateren, er komen concurrenten bij, de vraag van je klant verandert of je bedrijf groeit. Allemaal voorbeelden waarbij het goed is om terug te gaan naar de kern van jouw bedrijf of merk. Zitten we nog op de juiste weg? Is onze missie nog actueel? Hoe gaan we nieuwe doelen behalen? Van dit soort vragen gaan onze handen jeuken en begint ons enthousiasme te borrelen.
Hoe we dat doen?
Met positionering, merkidentiteit, brand identity, of liever gezegd: De Creatieve Fundatie. Onze zelf ontwikkelde methode om tot de kern van jouw organisatie te komen noemen wij De Creatieve Fundatie. Tijdens een sessie van een halve of hele dag werken we samen deze positionering uit tot een concreet en overzichtelijk plan. Hierbij behandelen we de kernwaarden, missie en visie, maar ook ideale doelgroep, merkdoel, klantdoel én de beleving. Hierbij is het voor ons onmisbaar om ook naar ons onderbuikgevoel te luisteren. Wij zijn ervan overtuigd dat we dit nog veel te weinig doen in marketingland. Door te luisteren naar ons gevoel kunnen we ook inspelen op het gevoel van de doelgroep. Daar haakt de doelgroep op aan.