Een strategisch plan maakt bedrijven succesvoller. Bedrijven met een duidelijk en actueel plan presteren namelijk beter dan bedrijven die dit niet hebben. Met een duidelijke strategie voor jouw bedrijf kun je je voorbereiden op de toekomst. Bovendien geeft het ook richting aan jouw organisatie. Onmisbaar dus als je het over groei en ontwikkeling hebt.
Missie, visie en strategie
Met een missie vertel je wie je bent en waar je voor staat. Je visie beschrijft wat je in de nabije toekomst wilt bereiken. Dit heeft allemaal te maken met de positionering van jouw bedrijf, merk of organisatie. Tijdens De Creatieve Fundatie formuleren we naast de missie en visie ook kernwaarden, een klantdoel en een merkdoel. Bovendien bepalen we de doelgroep.
Doelgericht werken aan je strategisch plan
Na de positionering (De Creatieve Fundatie) komt de communicatiestrategie aan bod. Tijdens de communicatiestrategie ontdekken we welke communicatiemiddelen het beste bij jouw organisatie passen. We denken uit hoe we de gestelde doelgroep met de juiste boodschap kunnen bereiken. Zo zorgen we ervoor dat we het strategisch plan ook daadwerkelijk behalen.
Keuzes, keuzes en nog eens keuzes
Bij het opstellen van een strategisch plan hoort het maken van keuzes. Welke doelstelling heeft prioriteit? Welke onzekerheden kun je tegenkomen, welke obstakels moet je omzeilen? Wat is de specifieke route die je gaat bewandelen? De antwoorden op al deze vragen belanden in een soort trechter. Al filterend kom je tot de kern. Die kern kun je zien als de belofte die je aan de klant of eindgebruiker doet. De belofte die je doet, moet overal terug te zien zijn. Denk bijvoorbeeld aan je klantvriendelijkheid en je product, maar ook aan het pand, voeding, enzovoort. Daarom is consistentie erg belangrijk bij het opstellen van een strategisch plan.
Van strategisch plan tot sterk merk
Nog eens samengevat: keuzes zorgen voor een duidelijke kern. Wanneer je alleen deze kern communiceert, creëer je een consistente merkbeleving. Zo wordt jouw merk of organisatie steeds sterker. Want een consistent merk is een sterk merk.
Strategie opnieuw bepalen
Misschien heb je in het verleden al eens de strategie voor jouw bedrijf bepaald. Inmiddels is je bedrijf gegroeid, heb je nieuwe doelstellingen gekregen en is je missie misschien wel veranderd. Daarom adviseren wij om de strategie er regelmatig opnieuw bij te pakken. Vraag je eens af of je nog dezelfde koers vaart. Een strategisch plan ontwikkelen is een continu proces, er zit geen einddatum op.
Hulp nodig bij je strategisch plan?
Wij helpen je maar wat graag bij het opstellen of her inzien van jouw strategische plan. Wil je meer weten? Bel ons gerust: 0578 22 70 02.