U of jij: wat is (jo)uw manier om klanten op je website aan te spreken? Een ogenschijnlijk simpele vraag, toch? Nou, vergis je niet: deze vraag heel wat verhitte discussies opgeleverd. Want waar de één kiest voor u, geeft de ander de voorkeur aan jij.
U of jij: wat maakt je klant enthousiast?
Vooropgesteld: een goed of fout is er niet. Maar de vraag 'u of jij?' brengt wel een aantal belangrijke overwegingen met zich mee. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: kies vooral voor de aanspreekvorm waar je publiek enthousiast van wordt. Dat is immers wat je uiteindelijk wilt bereiken: je wilt je klant aanspreken, enthousiasmeren en vooral: activeren.
Professioneel vs. formeel
Onthoud daarbij ook dat professioneel en formeel twee wezenlijk verschillende dingen zijn. Veel organisaties die bij de vraag 'u of jij?' voor de eerste optie gaan, doen dat vanuit het argument dat ze professioneel willen zijn. Maar vergeet niet: professioneel zijn is niet hetzelfde als formeel zijn. Tutoyeren is dus niet per definitie een bewijs van gebrek aan professionaliteit.
Hoe kies je tussen u of jij?
Om je een handje te helpen bij het kiezen van de juiste aanspreekvorm delen we graag vier belangrijke, relevante overwegingen met je:
• Wat is de merkidentiteit van jouw organisatie? Als exclusief, deftig, zakelijk en formeel passen bij je organisatie, past u over het algemeen het best. Heeft je organisatie een jong, hip en toegankelijk imago? Kies dan voor jij.
• Wat heb je te bieden? Als je organisatie zich bezighoudt met gewichtige zaken als bijvoorbeeld geld, politiek of zorg, ligt u meer voor de hand. Maar bij lichtere zaken waar minder zware belangen wegen, kun je je klant prima met jij aanspreken.
• Welke communicatiemiddelen gebruik je? Goed om te weten bij de vraag 'u of jij?' is dat je ze zelfs allebei kunt gebruiken. Het ene medium leent zich immers makkelijker om te tutoyeren dan een ander medium. U in de winkel en jij online? Kan prima! Wees daarin wel consequent: gebruik de aanspreekvormen gerust náást elkaar, maar niet dóór elkaar.
• Wie is je doelgroep? Afhankelijk van de leeftijd van je doelgroep kun je ook de meest passende aanspreekvorm kiezen.
Spreek de taal van je klant
Samengevat zijn er dus verschillende afwegingen om voor u of jij te kiezen. Wat vooral belangrijk is, is dat je klant zich aangesproken en begrepen voelt. Spreek daarom altijd de taal van je klant. Benieuwd hoe je dat doet? Neem dan contact met ons op, we gaan hier graag met je over in gesprek.