Om antwoord te geven op de vraag wat is een heatmap en wat kun je er mee, zetten we de feiten eens rustig op een rij. Bij het optimaliseren van je website ga je als het goed is uit van een hogere conversie en dus meer omzet. Daarom is het belangrijk om je bezoekers en het gedrag van deze bezoekers te leren kennen. Naar welke informatie zijn ze op zoek? Op welke menu items wordt veel of juist weinig geklikt? Door een heatmap te gebruiken krijg je inzicht van het gedrag van bezoekers op je website.
Welke soorten heatmaps zijn er?
Er zijn verschillende (online) tools die de heatmaps kunnen genereren, zoals Hotjar of Crazy Egg. Deze online tools genereren 3 soorten heatmaps, die verschillende inzichten geven. Daar kun je vervolgens allerlei verschillende conclusies uit trekken. Bovenstaande tools creëren de volgende heatmaps:
SCROLL HEATMAP
De scroll heatmap geeft aan hoe ver gebruikers op de website naar beneden scrollen. Door deze heatmap krijg je dus inzicht in het percentage van bezoekers dat bepaalde elementen onder de vouw wel of niet ziet.
KLIK HEATMAP
In een klik heatmap zie je waar de bezoekers van je website hebben geklikt. Door de de kleuren van de heatmap wordt het duidelijk op welke elementen relatief veel, of juist weinig wordt geklikt. Deze heatmap brengt daardoor duidelijk naar voren welke elementen je doelgroep als belangrijk beschouwt.
BEWEGING HEATMAP
Een beweging heatmap vertelt je hoe een bezoeker de muis over de website beweegt. Deze beweging heatmap komt heel dicht in de buurt van eye-tracking. Met deze heatmap kun je dus nagaan welke onderdelen van je website opvallen en welke eigenlijk niet gezien worden of niet interessant genoeg zijn.
Hoe ga je om met informatie uit heatmaps?
Uit de verschillende heatmaps zijn hele nuttige inzichten te verkrijgen. Door de verschillende soorten heatmaps met elkaar te combineren, krijg je nóg betere inzichten in het gedrag van je bezoeker. Door heatmaps te combineren, kun je precies nagaan welk percentage van de bezoekers die bepaalde onderdelen van je website in beeld hebben, ze ook echt gebruiken.Bij het optimaliseren van jouw website is het belangrijk om gestructureerd aan de slag te gaan. Met een goede structuur zorg je ervoor dat je de verwachtingen ook daadwerkelijk waar kan maken.Er zijn verschillende methoden om inzicht te krijgen in de mogelijke verbeteringen. Het analyseren van heatmaps valt onder het onderzoeken van een website. Hier krijg je inzichten uit die zichzelf nog moeten ‘bewijzen’.