Google Ads biedt jou als ondernemer unieke kansen om een miljoenenpubliek te bereiken, maar dat is niet zonder gevaren. Om jou daarvoor te beschermen, delen we graag onze expertise over zoekwoorden in Google Ads met jou. Zo maak je slim gebruik van zoekwoorden in Google Ads en haal je optimaal rendement uit je investering.
Waarom is deze kennis over zoekwoorden in Google Ads zo belangrijk?
De gedeelde locatiedata van Google zijn bedoeld om de drukte op diverse locaties te monitoren. In de rapportages is dan ook te zien hoeveel mensen er zijn in recreatie- en natuurgebieden en parken, maar ook in supermarkten, winkels, apotheken en het openbaar vervoer. Last, but not least wordt ook de drukte op werkplekken en rondom woningen in kaart gebracht. Per land zijn deze statistieken tot op provinciaal niveau inzichtelijk.
Het potentieel van Google Ads is enorm. Dat blijkt wel uit het gegeven dat 93% van alle mensen die iets zoeken eerst Google raadpleegt. Nu steeds meer ondernemers dat ontdekken, neemt de concurrentie op Google Ads langzaam maar zeker toe. Steeds meer ondernemers vissen in dezelfde vijver en misschien voel jij je ook wel genoodzaakt om via Google te adverteren. Je wilt immers niet achterblijven, toch?
Veel ondernemers gingen je voor en besloten om diezelfde reden ook te adverteren via Google Ads. Account aanmaken en gas erop, toch? Nou, vergeet het maar: veel van die ondernemers komen van een koude kermis thuis. En het venijn? Dat zit ‘m nu eens niet in de staart, maar juist al helemaal aan het begin. Meestal gaat het al mis bij het toevoegen van de zoekwoorden.
Wat blijkt uit de locatiedata die Google openbaar heeft gemaakt?
De vijf soorten zoekwoorden in Google Ads
Wat veel ondernemers namelijk niet weten, is dat je zoekwoorden in Google Ads op vijf manieren kunt toevoegen. In deze blog bespreken we deze vijf verschillende typen zoekwoorden in Google Ads samen met jou. Eerst zetten we ze alle vijf even overzichtelijk voor je op een rij:
- Exacte zoekwoorden
- Woordgroepen
- Modified broad match
- Brede zoekwoorden
- Uitsluitingszoekwoorden
Relevantie, hét keyword bij het toevoegen van zoekwoorden in Google Ads
De verschillen tussen deze vijf soorten zoekwoorden hebben te maken met één factor: relevantie. Dat laten we zien door een voorbeeld van ondernemer Jan, die herentruien verkoopt. Als Jan zijn truien via Google Ads onder de aandacht wil brengen, kan hij dat op verschillende manieren doen.
1 – EXACTE ZOEKWOORDEN
Met exacte zoekwoorden wordt je online advertentie alleen vertoond als iemand op exact dezelfde zoekterm zoekt. Exacte zoekwoorden voer je in tussen haken, bijvoorbeeld: [Herentrui maat S]. Je advertentie wordt nu alleen weergegeven als mensen specifiek zoeken op ‘Herentrui maat S’.
2 – WOORDGROEPEN
Met woordgroepen bereik je ook publiek dat wat breder zoekt. Woordgroepen zijn zoekwoorden (of zoekwoordcombinaties, in geval van meerdere woorden) die sowieso in een zoekopdracht voor moeten komen. Je voert ze in tussen aanhalingstekens, bijvoorbeeld: “Herentrui maat S”. Met deze woordgroep word je ook gevonden wanneer iemand zoekt op ‘Blauwe herentrui maat S kopen’, ‘Groene herentrui maat S’ of ‘Herentrui maat S met V-hals’.
3 – MODIFIED BROAD MATCH (MBM)
Een modified broad match lijkt op woordgroepen: ze geven aan dat een zoekterm bepaalde woorden moet bevatten om de advertentie te vertonen. Een modified broad match maak je door plusjes te zetten vóór de zoekwoorden waarop verplicht moet worden gezocht, bijvoorbeeld: +Herentrui +S. Het verschil met woordgroepen is dat zoekwoorden bij een modified broad match niet in een vaste volgorde of combinatie hoeven te staan. Je advertentie wordt bijvoorbeeld ook vertoond wanneer iemand zoekt op ‘Groene herentrui in maat S kopen’.
4 – BREDE ZOEKWOORDEN
Met brede zoekwoorden bereik je het breedst mogelijke publiek. Dat klinkt aantrekkelijker dan het daadwerkelijk is. Met brede zoekwoorden word je namelijk ook gevonden door mensen die met een heel andere intentie op jouw zoekwoord zoeken. Wanneer Jan de brede zoekterm herentrui (zonder verdere tekens) instelt, wordt zijn advertentie ook gevonden wanneer Henk op Google de vraag ‘Op welke temperatuur was ik mijn katoenen herentrui?’ invoert. Wanneer Henk op de advertentie klikt, maakt Jan klikkosten zonder dat Henk een trui bij hem koopt.
5 – UITSLUITINGSZOEKWOORDEN
Dat brengt ons meteen bij het laatste type zoekwoord: uitsluitingszoekwoorden (ook wel bekend als negatieve zoekwoorden). Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden waarop je níet gevonden wilt worden. Als Jan geen behoefte heeft om te worden gevonden op de vraag van Henk, kan hij bijvoorbeeld ‘temperatuur’ en ‘wassen’ als uitsluitingszoekwoord toevoegen. Zijn advertentie wordt dan niet meer vertoond als mensen deze zoekterm gebruiken. Dat bespaart hem kosten, zodat hij zijn budget zo efficiënt mogelijk kan investeren.
Welk type zoekwoord moet ik kiezen?
Met vier verschillende soorten zoekwoorden vraag je je wellicht af welk type zoekwoord voor jouw advertentiecampagne het meest geschikt is. Een eenduidig antwoord op die vraag bestaat niet; dit verschilt namelijk per situatie. Ben je benieuwd hoe Google Ads voor jou het best werkt? Wij adviseren je graag. Rebelation is Google Certified Partner en kan je helpen om je Google Ads-account zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking, wij helpen je graag!