Vandaag hebben we het over de kracht van reclame, communicatie en marketing. Mensen overtuigen is een vak apart. Ondanks dat het vaak een negatieve associatie met zich meebrengt, is overtuigen ook een kracht. Met marketing en reclame kun je mensen bijvoorbeeld overtuigen om te stoppen met roken, of om meer te gaan sporten.
Reclametechnieken volgens Cialdini
Als we het over overtuigen hebben, komen de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini om de hoek kijken. Wil je daar meer over weten? Lees dan onze blog ‘reclametechnieken’.
Het belang van gevoel
Sterke merken spelen in op ons gevoel en op ons onbewuste. Als mens nemen we 95% van onze beslissingen namelijk onbewust. Daarom kun je hier het best op inspelen om mensen te overtuigen. Je ziet dan ook steeds vaker dat merken een gevoel willen oproepen om hun doelgroep aan te spreken. Dat is dus niet zo gek.
Tijd voor voorbeelden!
Over krachtige marketing en sterke merken gesproken: wist je dat Conimex staat voor Conserveren, import en export? Het merk dat deze authentieke Aziatische producten in onze supermarktschappen vertegenwoordigt, is gewoon in ons kikkerlandje ontstaan. Toch voelt het alsof je de Aziatische keuken in huis haalt. Alsof de kruiden en specerijen zó van het land zijn gehaald. Hoe dit gevoel is ontstaan? Door merkbeleving, marketing en door te spelen met overtuigingskracht.
Almhof
Een ander voorbeeld: Almhof! Als je denkt aan Almhof, zie je de koeien in de bergen lopen. Je hóórt de bellen om hun nek rinkelen en onbewust neem je dit vredige gevoel helemaal over. Dat Almhof-koeien volgens Wakker Dier (1) in werkelijkheid vooral binnen staan, laten we voor dit fijne idee maar even achterwege. De marketing die om dit merk heen is gebouwd, is werkelijk top. ‘Natuurlijk genieten’ en ‘Alle lof voor Almhof’ zijn termen die niet meer weg te denken zijn. Je wilt het misschien niet toegeven, maar het is de kracht van de overtuiging waardoor je Almhof koopt.
(1) https://www.wakkerdier.nl/persberichten/wakker-dier-start-liegebeestverkiezing-2017/
Leestip
Als laatste delen we graag nog een boekentip met je. Gewoon, omdat we het boek zo interessant vinden: ‘Overtuigingskracht’ van Robert Cialdini.