Onderscheidend vermogen - het woord zegt het al - staat voor de manier waarop jij (of je onderneming) je onderscheidt ten opzichte van een ander. Het is de unieke positie die je inneemt in de markt, en dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.
De definitie van onderscheidend vermogen
We zullen iets dieper op het begrip ingaan. Een bepaalde positie innemen in de markt kan op basis van bijvoorbeeld een eigenschap, prijs, kwaliteit of service. Wanneer je hetzelfde product verkoopt of een gelijksoortige dienst aanbiedt, kan dit lastig zijn. Op zo’n moment kun je je onderscheiden door unieke kernwaarden, een visie of missie te formuleren. Ook kun je ervoor kiezen om campagnematig in te spelen op jouw doelgroep met een pakkende boodschap of opvallende huisstijl. Waarom al deze moeite doen? Wanneer je op de juiste manier op jouw onderscheidend vermogen inspeelt, kun je jouw doelgroep (en dus potentiële klant) overtuigen om voor jouw bedrijf en / of jouw product te kiezen.
Onderscheidend vermogen in cijfers
Benieuwd of dit in de praktijk ook daadwerkelijk zo werkt? Onderzoek van de Erasmus Universiteit en Nyenrode wijst uit dat een groot onderscheidend vermogen tot betere financiële resultaten leidt. Ook voor de groei van een merk naar een sterk merk is onderscheidend vermogen meer dan belangrijk. Zo blijkt dat 82% van de onderscheidende bedrijven succesvoller is dan andere bedrijven binnen dezelfde sector.
Maak het verschil
Ik hoor je denken: hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen? Probeer eens antwoord te geven op de volgende vragen:
- Wat maakt jouw bedrijf uniek?
- Waarom kopen mensen het product dat je verkoopt bij jou?
- Wat maakt van jouw merk een sterk merk?
- Hoe maakt jouw onderneming het verschil?
Het antwoord op deze vragen is hoogstwaarschijnlijk de manier waarop jouw bedrijf, merk of product zich onderscheidt. Tijdens onze Creatieve Fundatie gaan wij op zoek naar dat wat jou uniek maakt óf waarmee jij het verschil kunt maken.
Een voorbeeld van onderscheidend vermogen
Wie is er niet gek op pizza? Daarom nemen we Domino’s als voorbeeld. Domino’s is in principe een gewone fast-food-keten zoals we die allemaal wel kennen. Maar waarom kiezen we voor Domino’s als er ook een andere pizzakoerier in de buurt zit? Domino’s weet zich te onderscheiden door hun '30 minutes or less'-concept. Wanneer een pizza niet binnen 30 minuten bezorgd wordt, is je volgende pizza gratis. Mensen gaan deze uitdaging graag aan en dat is reden genoeg om bij Domino’s te bestellen. Zo kun je dus iets toevoegen om jouw bedrijf of het product dat je aanbiedt onderscheidend te maken.
Hulp nodig?
Dat begrijpen we! Het is niet makkelijk om zelf het onderscheidend vermogen van jouw organisatie op papier te zetten. Daar helpen we je bij! Met onze methode De Creatieve Fundatie helpen wij ondernemers om door hun eigen bubbel heen te prikken en terug te gaan naar de kern. We vertellen je er graag meer over.